Dzień ślubu i wesela to bardzo ważna chwila w życiu każdej pary, zawsze pamiętam o tym prowadząc przyjęcie weselne. W trakcie pierwszego spotkania, oraz ewentualnie kolejnych, dokładnie wypytuję o to jak według Państwa Młodych ma wyglądać ich wymarzone przyjęcie weselne. Dlatego wspólnie ustalamy jak najbardziej dokładny scenariusz przyjęcia.
Wielokrotnie Narzeczeni pytają jaki scenariusz obowiązuje najczęściej. Poniżej znajdziecie Państwo, właśnie scenariusz. Tylko proszę nie traktować go jako jedyny, nienaruszalny i obowiązujący. Możemy go dowolnie modyfikować na życzenie Państwa Młodych, wszak to Wasz Najważniejszy Dzień.
Bardzo proszę traktować ten scenariusz, jako punkt wyjścia do indywidualnych ustaleń.
Indywidualny scenariusz ustalamy każdorazowo z Narzeczonymi, tak by przebieg ich wesela jak najbardziej pasował do ich oczekiwań.
1.Wejście oraz pierwszy toast
– powitanie chlebem i solą, odbywa się tuż przed wejściem, bez udziału DJ`a czy orkiestry, witają oczywiście Rodzice.
– najczęściej na salę pierwsi wchodzą Goście których witam i zapraszam na parkiet gdzie będziemy czekać na Państwa Młodych z lampkami szampana w dłoniach. Bywa że na salę jako pierwsi wchodzą Państwo Młodzi, a Pan Młody przenosi przez próg Pannę Młoda na rękach.
– wspólne śpiewanie Sto Lat, a następnie spełnienie toastu wypiciem szampana. Dodatkowo Państwo Młodzi rzucają za siebie lampki szampana, tłukąc szkło na szczęście. Na wielu salach są wyznaczone specjalne miejsca gdzie można te lampki rzucić.
– składanie Państwu Młodym życzeń, często bywa że po ceremonii slubnej w kościele życzenia składaja ci z Gości którzy dostali zaproszenie tylko na ślub, Goście weselni z kwiatami, życzeniami i upominkami czekają na tę własnie chwilę. Od pewnego czasu w tym właśnie momencie przekazywane są przysłowiowe „koperty”, są również przyjęcia gdzie z upominkami czeka się do oczepin, które odbywają się równo o północy.
– po życzeniach zapraszamy wszystkich na uroczysty obiad, lub na kolację gdy na zegarze już grubo po 19.00.
2.Pierwszy taniec
– wszyscy Goście gorącymi brawami zapraszają Państwa Młodych na parkiet. W zależności od ustaleń zapraszamy też Gości by stanęli dookoła parkietu, lub pozwalamy im zostać za stołami. Czasami na życzenie Państwa Młodych proponujemy im włączenie się do tańca w końcowej części utworu. Na życzenie wskazany utwór można skrócić tak by pierwszy taniec Państwa Młodych nie znudził.
3.Zabawa taneczna
– utwory dobierane są tak by jak najwieksza ilość Gości znalazła coś dla siebie. Wyznaje zasadę że im więcej osób tańczy, tym lepiej. Sety muzyczne w pierwszej fazie przyjęcia weselnego trwają około 25-30min, wielokrotnie słyszałem prośby o to by zrobić przerwę bo trzeba wznieść toast, dokończyć rozmowę z dawno nie widzianym członkiem rodziny lub przekąsić coś smacznego. Wraz z upływem czasu tematy się wyczerpują, toastów wzniesiono już wiele, zatem i sety taneczne trwają bardzo często nawet ponad 45-50 min, a w skrajnych przypadkach, gdy Goście mają niespożytą energię zabawa taneczna trwa od posiłku do posiłku.
4.Gry i zabawy
– po pierwsze – unikam zabaw uwłaczających komukolwiek, picie z butelki której szyjka wystaje z rozporka spodni czy dmuchanie mąką w twarz dawno są niemodne, po drugie – nigdy nie wprowadzam antagonizmów dzieląc Gości na tych ze strony Panny Młodej lub Pana Młdego, antagonizmy z parkietu zbyt łatwo przenoszą się za stoły, po trzecie – niechętnie zapraszam do zabaw gdzie w nagrodę lub za karę Goście muszą pić alkohol
– wolę zabawy w które angażuje się duża grupa Gości, gdzie wszyscy muszą wykonać coś smiesznego lub niespodziewanego, taka konwencja nikogo nie ośmiesza
5.Podziękowania dla Rodziców
Zazwyczaj w okolicach północy Państwo Młodzi składaja podziękowania Rodzicom, zapraszamy wtedy na parkiet Państwa Młodych, Rodziców oraz wszystkich Gości. Państwo Młodzi dziękują oficjalnie przez mkrofon bezprzewodowy lub osobiście twarzą w twarz, ja zapraszam Gości do odśpiewania Rodzicom tradycyjnego Sto Lat, a później następuje tradycyjny taniec. Naczęściej tradycyjnie – „Cudownych Rodziców mam”, lub na zyczenie Państwa Młodych coś innego
6.Tort weselny
Przed wjazdem tortu zapraszam na środek parkietu Państwa Młodych oraz Gości, tort, przeważnie z płonącymi racami, wjeżdza na salę przy dziwiękach fanfar, następnie Państwo Młodzi własnoręcznie dzielą pierwszych kilka kawałków i zanoszą Rodzicom. Kawę podają kelnerzy.
7.Oczepiny – wykupywanie butów
Jednym z częstochowskich zwyczajów jest zabieranie butów, w innych rejonach Polski kradną Pannę Młodą itd. Zanim przystąpimy do właściwych oczepin, wykupujemy od Gości buty Państwa Młodych oraz podwiązkę i krawat. Czasami Goście tak się zapędzą że zabierają także inne części garderoby, ale to już wielki nietakt, proszę wierzyć. Zwykle proponuję układ mówiący o tym że gdy osoba mająca buta odda go za darmo to zadanie do wykonania dostaje Pan Młody lub Panna Młoda, najlepszym wyjściem jest oddanie za jedną flaszeczkę z podaniem ręki, a gdy ktoś zapragnie dostać dwie lub trzy butelczyny to dostaje zadanie ode mnie lub sam sobie losuje. Żądanie 3 butelek i więcej jest passe.
8.Oczepiny
Są dwa warianty. Pierwszy szybki i bezbolesny – zapraszamy panie i panów stanu wolnego na środek, ustawiamy najpier panie dookoła siedzących na środku Młodych, panny maszeruja dookoła, Pan Młody zasłania Pannie Młodej oczy, a ona rzuca welon, bukiet, kwiatka, podwiązkę, lub coś innego. Analogicznie z Panem Młodym. Następnie Ci którzy złapali tańczą swój pierwszy wspólny taniec ku uciesze innych. Drugi sposób – z pełnym ceremoniałem. Pan Młody zdejmuje Pannie Młodej welon a dziewczyny stanu wolnego przeszkadzają mu kłując go po dłoniach długimi drewnianymi widelcami, w tle specjalne oczepinowe przyśpiewki. Natomiast Pannie Młodej, w zdjmowaniu krawatu, przeszkadzają Panowie długimi drewnianymi łyżkami. Następnie Ci którzy złapią – tańczą dla wszystkich pierwszy wspólny taniec.
9.Zabawa taneczna i konkursy
Gdy już wszystkie „punkty obowiązkowe” mamy za sobą to bawimy się do białego rana. Oczywiście jeśli jest taka potrzeba to pomiędzy tanecznymi setami przeprowadzamy konkursy i zabawy dla Gości.
Raz jeszcze proszę traktować ten scenariusz jako najbardziej wstępny schemat uroczystości, jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji i ustaleń. Każde przyjęcie weselne jest inne, każde ma inny przebieg. Dawno przestały obowiązywać schematy mówiące o tym że tort to po oczepinach, że oczepiny punktualnie o pólnocy, a podziękowania dla Rodziców o 1.00 w nocy. Dzisiaj dostosowujemy scenariusz do indywidualnych wymagań Państwa Młodych.